Kinderen kunnen nu ook lekker struinen

Schoolplein De Achtsprong en Het Klaverblad in Amsterdam

Bekijk de foto's

Schoolplein De Achtsprong en Het Klaverblad in Amsterdam

‘Kinderen kunnen nu ook lekker struinen’

Schoolpleinen worden tijdens de coronacrisis intensiever gebruikt. Lekker buitenspelen in de frisse lucht, ook na schooltijd. Leuk om te doen en gezond. Dankzij KSP Kunstgras hebben basisscholen De Achtsprong en Het Klaverblad in Amsterdam Zuidoost sinds kort een plein dat uitnodigt om lekker te spelen.

Schommelen, voetballen, klimmen, klauteren en lekker struinen. Leerlingen van deze twee Amsterdamse basisscholen kunnen zich voortaan heerlijk uitleven op het schoolplein. Grijs maakte plaats voor groen en rechttoe rechtaan veranderde in speeltoestellen van hout met veel groen eromheen en organische vormen.

Grijs eruit, groen erin

‘De schoolpleinen zagen er vrijwel hetzelfde uit: grijs. Ze waren helemaal betegeld. Daar hebben we verandering in aangebracht’, legt projectleider Floris Siderius uit. Het resultaat? Een schoolplein met veel ronde vormen, verschillende ‘veldjes’, veel groen en hout. Door de struiken en planten zijn struinpaadjes gemaakt van houten stammetjes. ‘Dat geeft toch een heel andere beleving.’

Onder de houtenspeeltoestellen liggen geen standaard zwarte, rubberen tegels maar kunstgras in een speelse, ronde vorm. Dat is wel even wat anders om aan te brengen dan een vierkantje. Organische vormen zijn veel bewerkelijker; er komt best wel wat vakmanschap bij kijken om het aan te leggen.’

Hergebruiken van tegels

‘Op beide schoolpleinen maakten we van de oude tegels bijvoorbeeld bankjes of een tribune voor het buitenlokaal, waar de kinderen met mooi weer les krijgen.’ Zand en puin maakten plaats voor teelaarde en een compostlaagje. ‘Dan is het alleen nog even een kwestie van doorspitten voordat de planten erin kunnen.’

Valdempende vloer

Het kunstgras onder de speeltoestellen heeft een valdempende vloer. ‘We brengen eerst een foamlaag aan. Hoe hoger het speeltoestel hoe dikker deze foamlaag is’, legt Floris uit.  Daaromheen komt straatwerk dat weer wordt omsloten met boomstammen. ‘We werken hiervoor met Robina hout, zodat kinderen hun vingers niet bezeren tijdens het spelen.’

‘We werken samen met verschillende teams samen bij het herinrichten van een schoolplein. De infraploeg neemt de grondbewerking voor zijn rekening, dan is er nog een team voor het straatwerk en een team dat is gespecialiseerd in het aanleggen van kunstgras.’

Dat vergt een goede afstemming en daar zorgt Floris voor. Hij houdt het proces nauwlettend in de gaten. ‘Mijn ervaring is dat er in het ontwerp minder rekening wordt gehouden met de afwatering, bijvoorbeeld. Daar komen we tijdens de aanleg achter. Ik denk met de klant mee, zodat er straks geen plassen blijven liggen op het schoolplein na een regenbui.’

Het begeleiden van dit soort projecten vindt Floris een heel leuke uitdaging. ‘Een duidelijke planning is heel belangrijk. Wanneer doen we wat? Dat vinden scholen prettig om te weten. We proberen het zware werk waarbij we veel machines gebruiken, zoveel mogelijk in de zomervakantie te doen. Als de kinderen vrij zijn. De afwerkende fase doen we dan als de school weer begint.’

Floris is trots op het eindresultaat. ‘En mijn collega’s ook. Iedere ploeg heeft zijn kennis en ervaring. Samen maken we er iets moois van!’